بچه محله امام رضا (ع)

سیاسی -اجتماعی-فرهنگی-دفاعی

بچه محله امام رضا (ع)

سیاسی -اجتماعی-فرهنگی-دفاعی

راشاتودی: در صورت مسدود شدن تنگه هرمز باید منتظر نفت ۲۵۰ دلاری بود

راشاتودی در مطلبی به پیامدهای فاجعه‌بار مسدود شدن تنگه هرمز به وسیله ایران و افزایش خیره‌کننده بهای نفت در نتیجه آن پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی در مطلبی به پیامدهای فاجعه بار بسته شدن تنگه هرمز به وسیله ایران و در نتیجه آن افزایش خیره کننده بهای نفت تا 250 دلار در هر بشکه اشاره کرد و نوشت: ایران هفته گذشته به طور ضمنی تهدید کرد در صورتی که مشکلی برای فروش نفت این کشور ایجاد شود، تنگه هرمز را که یک شریان حیاتی برای انتقال نفت از خاورمیانه به نقاط دیگر جهان است مسدود خواهد کرد.

  

در ادامه این مطلب آمده است: در صورتی که تهران چنین تهدیدی را عملی کند نه تنها عرضه نفت خام در جهان کاهش چشمگیری خواهد داشت بلکه بهای طلای سیاه به شدت افزایش می یابد. بیشترین حجم نفت خام کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی ، کویت و عراق با عبور از تنگه هرمز در نقاظ مختلف جهان توزیع می شود. همچنین، تقریبا صادرات همه محموله های گاز مایع (ال‌ان‌جی) قطر که بزرگترین تولیدکننده گاز مایع در جهان است از تنگه حیاتی هرمز عبور می کند و به کشورهای دیگر ارسال می شود.

«ولادیمیر روجانکوفسکی»، تحلیلگر حوزه انرژی در مصاحبه با راشاتودی گفت: روزانه حدود 14 تانکر نفتی و یا 17 میلیون بشکه نفت [معادل نیمی از صادرات روزانه نفت خام در جهان] از تنگه هرمز عبور می کند. اگر این تنگه مسدود شود و صادرات از این طریق متوقف شود، با توجه به افزایش تقاضا و کاهش عرضه، بهای هر بشکه نفت در ارزان ترین حالت به 160 دلار خواهد رسید.

روجانوفسکی معتقد است اگر تنگه هرمز برای یک یا دو ماه مسدود شود، بهای مقدار محدود نفت که در جهان داد و ستد می شود به بیش از 250 دلار در هر بشکه افزایش می یابد.

این تحلیلگر ضمن ابراز تردید در مورد اینکه ایران چنین اقدامی انجام دهد، در مورد افزایش خیره کننده بهای طلای سیاه هشدار داد.

«آرتم آوینوف»، تحلیلگر برجسته شرکت تجاری «تله ترید»(TeleTrade) نیز پیش بینی کرد در صورت بسته شدن تنگه هرمز، قیمت هر بشکه نفت به 250 دلار برسد. وی ابراز امیدواری کرد ایران دست به چنین اقدامی نزند و با انجام یک اقدام اقتصادی از وقوع چنین تنش هایی که پیامدهای فاجعه بار اقتصادی و نظامی به دنبال دارد، جلوگیری شود.

در همین حال، میخائیل مشچنکو، تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری «ایی تورو» (eToro) با اشاره به اینکه بهای نفت برنت هیچگاه از 150 دلار بیشتر نشده است، اظهار داشت حتی اگر تنگه هرمز مسدود شود بهای نفت از مقدار تعیین شده فراتر نخواهد رفت. این تحلیلگر افزود: لفاظی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد بهای نفت نه تنها موجب کاهش قیمت طلای سیاه نمی شود بلکه قیمت آن را به شدت افزایش می دهد. اگر ترامپ دست از یاوه گویی های خود در مورد ایران بردارد، سرمایه گذاران نیز از خرید حجم بالای نفت خودداری می کنند.

این کارشناس همچنین علت اصلی واکنش تهران در خصوص مسدود کردن تنگه هرمز را اظهارات جنجالی رئیس جمهور آمریکا و تهدیدات بی پایان آن در مورد تحریم ایران دانست.

یک سوم تولیدات نفتی جهان پس از عبور از شاهراه تنگه هرمز، به بازارهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا سرازیر می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد