بچه محله امام رضا (ع)

سیاسی -اجتماعی-فرهنگی-دفاعی

بچه محله امام رضا (ع)

سیاسی -اجتماعی-فرهنگی-دفاعی

واکنش‌ها به خروج آمریکا از برجام؛ موگرینی: جامعه جهانی همچنان به اجرای تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند

اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها با واکنش‌های داخلی در این کشور و واکنش‌های جهانی همراه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سخنرانی دونالد ترامپ درباره خروج این کشور از برجام واکنش داد.

او گفت: من از اجرا شدن تحریم‌های جدید علیه ایران نگران هستم. اروپا همچنان از منافع اقتصادی خود در برابر آمریکا حفاظت خواهد کرد. ما انتظار داریم جامعه جهانی همچنان به اجرای تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند. من از همه از جمله ایران می‌خواهم برجام را که یک دستاورد بزرگ دیپلماسی است، حفظ کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، طی یک سخنرانی زنده تلویزیونی از ترامپ سپاسگزاری کرد. او گفت: از تصمیم جسورانه ترامپ به طور کامل حمایت می‌کنم! آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز تصمیم رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران را شجاعانه خواند.

  

کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) سه شنبه اعلام کرد «سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران ابراز تاسف کردند.» ترزا می، نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای مشترک تاسف و نگرانی خود را از خروج ترامپ از برجام اعلام و عنوان کردند دولت هایشان در این توافق باقی خواهند ماند.

 امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت:  اروپا به دنبال یک توافق فراگیر با ایران پس از سال ۲۰۲۵ (انقضای برجام) است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای در توییتر مدعی شد: رئیس جمهور ترامپ مصمم است ایران هیچ مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سارمان ملل نیز مدعی شد: تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از برجام درست بود. (برجام) توافق وحشتناکی بود که تنها منجر به تشدید اقدامات نادرست ایران در سطح بین المللی شد.

عربستان سعودی نیز در ادامه مواضع خصمانه خود علیه ایران با اعلام حمایت از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و وضع دوباره تحریم‌های ایران در ادامه یاوه‌گویی‌های خود از جامعه بین الملل خواست در برابر آنچه اقدامات خصمانه و ثبات زدای ایران خواند، موضع قاطعی را اتخاذ کند.

بحرین هم همسو با عربستان سعودی از سخنان ترامپ درباره خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران حمایت کرد.

نخست وزیر ایتالیا حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را خواستار شد و تاکید کرد ایتالیا در کنار متحدان اروپایی خود خواهد ماند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از نگرانی عمیق خود درباره خروج آمریکا از برجام خبر داد. او از سایر امضاکنندگان این توافق خواست بر اجرای کامل برجام اهتمام ورزند.

معاون وزیر امور خارجه آلمان درباره تصمیم دونالد ترامپ  در توئیتر خود نوشت: «این اخبار مسئله جدیدی از جانب واشنگتن نیست».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: این به نفع آمریکا و همپیمانانش است که جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیرند. با همپیمانان خود روی از بین بردن تهدید برنامه موشک‌های بالستیک ایران متمرکز می‌شویم.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: اقدام آمریکا به خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران باعث ایجاد بی ثباتی و مناقشات جدید می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را اشتباهی جدی خواند.

روسیه اعلام کرد: در تماس مداوم با اروپا، راه‌های حفظ و ادامه برجام را بررسی می‌کنیم.

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از برجام را اشتباهی تاریخی و مهلک برای این کشور برشمرد و افزود: شکی وجود ندارد که روسیه با همراهی کشور‌های اروپایی و چین، همه تلاش خود را برای حفظ و ادامه برجام بکار خواهد گرفت. این اقدام دولت آمریکا، پشت پا زدن به تعهدی بین المللی و مایه بی اعتباری آمریکاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد