به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی 17 مردادماه طرح استیضاح علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را برای طی مراحل قانونی و بررسی تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.
این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان ارجاع شد و این کمیسیون پس از برگزاری جلساتی با حضور امضاکنندگان طرح استیضاح و وزیر آموزش و پرورش، گزارش خود مبنی بر قانعنشدن امضاکنندگان از توضیحات فانی را تقدیم هیأت رئیسه پارلمان کرد تا این هیأت در این باره تصمیمگیری کند.
متن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و اسامی امضاکنندگان آن به شرح ذیل است:
«هدف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش حفظ منافع حدود یک میلیون فرهنگی و 12 میلیون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به نسل آینده و مبارزه با تهاجمات فرهنگی میباشد که دلایل آن به شرح ذیل میباشد.»
1- آموزش و پرورش دارای کاهش راندمان آموزشی - پرورشی شده و فرهنگیان و دانش آموزان انگیزه کار نداشته و بعضا دچار بیماری افسردگی شدهاند.
2- عدم برنامهریزی صحیح و جدید در بحث مسائل تربیتی - پرورشی - تربیت بدنی در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی
3- عدم توجه به شعار «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» در بحث فرهنگسازی در مدارس و جامعه
4- عدم رضایت معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش
5- عدم پویایی و شور و نشاط در بدنه وزارت و همکاران فرهنگی
6- برنامهریزی و مدیریت نامناسب در سازماندهی نیروهای انسانی
7- بیتوجهی به مدارس روستایی و غفلت از آنها و گسترش در رشد حاشیهنشینی در شهرها به دلیل مهاجرت خانوادهها برای ادامه تحصیل فرزندان
8- اجرایی نشدن سند بنیاد تحول آموزش و پرورش
9- عدم تحول و حرکت جدید در آموزش و پرورش و عدم برنامه و چشماندازی کاربردی برای آینده
10- عدم تکریم اربابرجوع در بعضی از مدارس
11- عدم اجرایی شدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق و عدم اجرای طرحبندی فرهنگیان
12- نگاه سیاسی و جناحی و باندی در آموزش و پرورش و مدارس به صورت ویژه در عزل و نصب مدیریتها از سطح کلان تا خرد بدنه وزارت آموزش و پرورش
13- عدم مصوبات مجلس در اجرایی شدن معلمان حقالتدریس و مربیان کودک
14- عدم شفافیت داشتن در مسائل مالی صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم هدایت صحیح در راندمان اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان
15- عدم توجه به خوابگاههای شبانهروزی سالهای اخیر و عدم توجه به شناسایی و رشد استعدادهای مناطق محروم
16- عدم کارایی بیمه طلایی
17- عدم توجه به مشکلات فرهنگیان و به صورت ویژه مشکلات معیشتی فرهنگیان و عدم برنامهریزی خاص در این مبحث
18- عدم توجه به خدمات رفاهی فرهنگیان مانند مسکن، پوشاک و حق مسئولیت و دیگر موارد که شامل دیگر کارکنان سازمانها و ادارات میگردد.
19- عدم توجه به فرزندان همکاران فرهنگی در مسیر آینده شغلی آنها و جایگاه آنان
20- گرفتن وجه نقد در مدارس دولتی موقع ثبتنام در مدارس
21- عدم همسانسازی حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش با بازنشستگان دیگر سازمانها
22- عدم تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی
23- تأخیر در پرداخت حقوق معلمان حقالتدریس
24- عدم پرداخت، پاداش بازنشستگان در موعد مقرر و عدم رعایت شان و کرامت بازنشستگان
25- ادامه کار غیرقانونی ریاست دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرپرست و عدم رعایت ضوابط علمی در جذب این دانشگاه
فیالنهایت استیضاح وزیر آموزش و پرورش و مطالبه اکثر، فرهنگیان کشور میباشد، چون کرامت معلمان مورد توجه نیست، دوران مصلحتاندیشی به پایان رسیده، چه مصلحتی بالاتر از رضایت معلمان و فرهنگیان و دانشآموزان که بزرگترین سرمایه کشور، امید و آینده این مرز و بوم میباشند، متأسفیم برای کسانی که به نام مصلحت، درد فرهنگیان را نشنیدهاند و یا نمیخواهند بشنوند.